Edukacja wczesnoszkolna, Kreatywne tworzenie przez dorosłych, Kreatywne zabawy, Kreatywne zabawy dla dzieci, Książki, Książki dla dzieci, Lektury szkolne, Pobierz w PDF, Projekty, Przygody z książką, Strefa dziecka, Strefa Rodzica, Warsztaty szkolne

O Bogumile i królowej pszczół- PzK

O Bogumile i królowej pszczół- PzK -

Przygody z książką to projekt związany z literaturą dla dzieci. Tytułową książkę mogę chyba zamienić na legendy. W końcu to też literatura 😉 W ostatni piątek miałam przyjemność prowadzić zajęcia czytelnicze w Szkole Podstawowej w Nowogrodzie. Co wzięliśmy na warsztat?

W każdy piątek w szkole prowadzone są zajęcia czytelnicze. Co tydzień omawiana jest inna legenda. Postawiłam na legendę toruńską. Przeczesałam internet w poszukiwaniu odpowiedniej. Znalazłam.

O Bogumile i królowej pszczół, która opowiada miłości czeladnika Bogumiła do córki mistrza piekarza Bartłomieja. Jednak ich miłość nie mogła być spełniona, gdyż chłopiec był biedny. Chodził za mury Torunia, zrywał kwiaty i myślał o ukochanej. Pewnego dnia, zobaczył tonącą pszczołę i uratował ją. Przyleciała do niego królowa pszczół i w zamian za uratowanie jej siostry zdradziła mu sekretny przepis na pierniki. Wykorzystał go podczas pieczenia pierników na przybycie króla z rodziną. Dodał do ciasta miodu i przypraw korzennych nikomu nic nie mówiąc.

 

Mistrz był zły na czeladnika, gdyż jego piernik wydawał mu się nie odpowiedni dla króla. Podczas pieczenia serca i obrączki złączyły się tworząc dziwny kształt. Król z kolei miał inne zdanie. Piernik miał wyśmienity smak i kształt! Tak się spodobał królowi, że w nagrodę obdarował go dukatami i poprosił by Bartłomiej zgodził się na ślub jego córki z Bogumiłem. Dostali również pozwolenia na sprzedaż pierników na cały znany wtedy świat!
A na upamiętnienie całej historii, ciastka nazwano katarzynkami.
Po omówieniu legendy próbowaliśmy narysować jak mógł początkowo wyglądać piernik ułożony przez Bogumiła.

 

“Serca ułożył naprzeciw siebie i połączył obrączkami”

Zadanie wydawało się proste, jednak wcale takie nie było! Śmiałków nie brakowało! W kolejce się ustawiali, pomyślunki czynili aż w końcu wymyślili! Tak oto wyglądały obrady.
Doszliśmy do wniosku że tak mógł wyglądać pierniczek.
Następnie wręczyłam przygotowane wcześniej materiały w postaci kolorowanek, krzyżówki o Toruniu oraz kółeczkowego sudoku – nie związany z legendą, ale dodatkowa atrakcja. Młodsze dzieci kolorowały, starsze rozwiązywały krzyżówkę i sudoku. Śmiech, radość, spostrzegawczość i skupienie! Tym bardziej że przedział wiekowy to 5-9 lat!
A oto co dzieci kolorowały. Największym powodzeniem cieszyła się pszczoła wyglądająca najbardziej realnie.

 

 

Kolorowanki również możecie pobrać do użytku domowego. Pamiętajcie o nie usuwaniu logo.

 

Zajęcia bardzo szybko minęły i nie było czasu na nudę. Dzieciaki super rozwiązywały zadania i  było widać że im się to podoba. Tym bardziej cieszy, że chcą takie zabawy. Zdradzę Wam że myślę już nad kolejnymi, gdyż mam zaproszenie! Zarówno od pani jak i od dzieci. A to najważniejsze!
Zajęcia idealnie się wpisały z Przygody z książką. Przyjemne z pożytecznym.
Jak Wam się podoba taka forma zajęć czytelniczych dla dzieci? Może macie sugestie i uwagi?
  • Małgorzata Tucholska-Górny

    jutro mam zajęcia z dziećmi właśnie o Toruniu :-), o piernikach 🙂 i wtrącę im (jeśli zdążę) troszkę o M. Koperniku :-).
    właśnie szukałam kolorowanki nawiązującej do legendy o piernikach …Dziękuję! 🙂

  • Małgorzata Tucholska-Górny

    jutro mam zajęcia z dziećmi właśnie o Toruniu :-), o piernikach 🙂 i wtrącę im (jeśli zdążę) troszkę o M. Koperniku :-).
    właśnie szukałam kolorowanki nawiązującej do legendy o piernikach …Dziękuję! 🙂

  • Aniemówiłam

    Byłam z moim 2-letnim dzieckiem w Baju w Warszawie. Mają nowy spektakl Książeczka, potem są zabawy z papierem. Dziecko uczy się tworzyć własną książeczkę z papieru.

  • Aniemówiłam

    Byłam z moim 2-letnim dzieckiem w Baju w Warszawie. Mają nowy spektakl Książeczka, potem są zabawy z papierem. Dziecko uczy się tworzyć własną książeczkę z papieru.

  • Taki schemat wydaje mi się całkiem dobry i często się z nim spotyka, czyli najpierw tekst (opowiadanie, wiersz, legenda), a później zabawy. Tę legendę usłyszałam w audycji radiowej w Polskim Radiu Dzieciom, bardzo przyjemna jest i smakowita. I zgadzam się z młodzieżą, pszczoła świetna :3

  • Taki schemat wydaje mi się całkiem dobry i często się z nim spotyka, czyli najpierw tekst (opowiadanie, wiersz, legenda), a później zabawy. Tę legendę usłyszałam w audycji radiowej w Polskim Radiu Dzieciom, bardzo przyjemna jest i smakowita. I zgadzam się z młodzieżą, pszczoła świetna :3

  • Kiedyś chodziłam z Dusia na zajęcia literacko – plastyczne i były organizowane na podobnej zasadzie: opowiadanko i tematyczne prace. A co do Twoich zajęć… Skoro dzieciaki zadowolone i chcą więcej to znak że przeprowadziłaś je naprawdę fajnie i ciekawie 🙂

  • AgaMamaDusi

    Kiedyś chodziłam z Dusia na zajęcia literacko – plastyczne i były organizowane na podobnej zasadzie: opowiadanko i tematyczne prace. A co do Twoich zajęć… Skoro dzieciaki zadowolone i chcą więcej to znak że przeprowadziłaś je naprawdę fajnie i ciekawie 🙂

  • Nie znałam tej legendy, znam inną o Kasieńce i czeladniku.
    Zajęcia super, gratuluję pomysłowości.

  • Nie znałam tej legendy, znam inną o Kasieńce i czeladniku.
    Zajęcia super, gratuluję pomysłowości.

  • Dzięki!

  • Bardzo ci dziękuję <3

  • Taki był zamysł

  • A pierniczka sama bym zjadła

  • Początkowo też tak miałam, przed każdymi zajęciami jest stres!

  • Oj bardzo 😀

  • Dziękuję Nina <3

  • Mamy Baśnie polskie ale Twój tytuł muszę poszukać

  • Aż tak? 😀

  • Dzięki, dzieciakom też ta najbardziej się podobała

  • sama znam co najmniej 3 wersje legendy o powstaniu “katarzynek” – a to tylko kropla w morzu toruńskich legend! super, że pokazujesz dzieciom takie skarby naszego regionu
    a kolorowanka z “realną” pszczołą zdecydowanie najlepsza! 🙂

  • sama znam co najmniej 3 wersje legendy o powstaniu "katarzynek" – a to tylko kropla w morzu toruńskich legend! super, że pokazujesz dzieciom takie skarby naszego regionu
    a kolorowanka z "realną" pszczołą zdecydowanie najlepsza! 🙂

  • Goska

    WOW WOW WOW i jeszcze raz WOW!

  • Julia Orzech

    Super zajęcia! Widać, że dzieciaki zadowolone 🙂 A wiesz, że ostatnio wpadła mi ta legenda w ręce? Dorwałam książkę “Polskie miasta w baśni i legendzie” i zaczytuję 🙂

  • Ta Wasza szkola ma szczescie, ze Ciebie ma! Super zajecia!

  • Goska

    WOW WOW WOW i jeszcze raz WOW!

  • Julia Orzech

    Super zajęcia! Widać, że dzieciaki zadowolone 🙂 A wiesz, że ostatnio wpadła mi ta legenda w ręce? Dorwałam książkę "Polskie miasta w baśni i legendzie" i zaczytuję 🙂

  • Nina Nayeem

    Ta Wasza szkola ma szczescie, ze Ciebie ma! Super zajecia!

  • Dzika Jabłoń

    Ale wesoła, fajna ekipa na Twoich zajęciach 🙂 i fajna robota!

  • Nie mam bladego pojęcia o toruńskich legendach – całe życie się człowiek dowiaduje, że tylu rzeczy nie wie!
    Zazdroszczę ci tego nauczycielskiego zapału – mnie myśl o prowadzeniu lekcji przeraża 🙂

    • Początkowo też tak miałam, przed każdymi zajęciami jest stres!

  • Dzika Jabłoń

    Ale wesoła, fajna ekipa na Twoich zajęciach 🙂 i fajna robota!

  • Nie mam bladego pojęcia o toruńskich legendach – całe życie się człowiek dowiaduje, że tylu rzeczy nie wie!
    Zazdroszczę ci tego nauczycielskiego zapału – mnie myśl o prowadzeniu lekcji przeraża 🙂

  • Świetny pomysł na zajęcia dla dzieci 😀 Brakuje mi tylko tych pierników 😛 Nabrałam na nie ochoty

  • Świetny pomysł na zajęcia dla dzieci 😀 Brakuje mi tylko tych pierników 😛 Nabrałam na nie ochoty

  • Fajnie, że takie zajęcia odbywają się co tydzień. Tej legendy nie znałyśmy, więc z chęcią przeczytałyśmy. Na pewno wspaniałe zajęcia, które na długo zapadną w pamięci dzieci.

  • Fajnie, że takie zajęcia odbywają się co tydzień. Tej legendy nie znałyśmy, więc z chęcią przeczytałyśmy. Na pewno wspaniałe zajęcia, które na długo zapadną w pamięci dzieci.

  • Bardzo bym się cieszyła gdyby moja Ania też na tak fajnych zajęciach była 😉

  • Bardzo bym się cieszyła gdyby moja Ania też na tak fajnych zajęciach była 😉

  • Super zajęcia:)

  • Super zajęcia:)

  • Super zajęcia 🙂 szkoda, że jak ja chodziłam do szkoły to nauczyciele się tak nie starali 🙂

    • Dzięki. A ja to nauczyciel amator. Zajęcia jako rodzic mam ale uwielbiam to

  • Dzięki. A ja to nauczyciel amator. Zajęcia jako rodzic mam ale uwielbiam to

  • Super zajęcia 🙂 szkoda, że jak ja chodziłam do szkoły to nauczyciele się tak nie starali 🙂