Edukacja, Edukacja wczesnoszkolna, Rozwój dziecka, Strefa dziecka, Strefa Rodzica

Wyrazy z U i Ó czyli zabawy z ortografią

zabawy z ortografią

Polska pisownia jest straszna! Masa udziwnień, haczyków, wyjątków. Jak w tym wszystkim się połapać i pomóc dziecku to zrozumieć? Podpowiem Wam pewien pomysł – skojarzenia. Oczywiste? Może i tak, ale w nasza forma jest inna.

Do dyspozycji jest masa książeczek, słowników i kart. O nich też będzie, a dziś chciałam pokazać jak uczymy się ortografii przy pomocy skojarzeń. Wszystko się zaczęło od gry komputerowej “Ortografia dla dzieci”. 8 zabaw, gdzie w każdym z nich trzeba zdobyć dwie połówki serca, by w efekcie zdobyć serce księżniczki Adeli.

Zadania są różne. By łatwiej było Adasiowi zapamiętać kiedy piszemy U i Ó zamknięte patrzyliśmy na obrazki lub sami wymyślaliśmy skojarzenia.

Oto pierwsza porcja!

U

BUT bo ma otwór na stopę i tworzy U
CHMURA – leci z góry deszczyk i gdy pada robi w Ó dziurkę i tworzy U
BRZUCH – pusty bywa więc otwarty jest jak U
BUŁKA – jak robisz w bułce dziurkę paluszkiem ma kształt literki U
PAPUGA, KRUK, KURA dużo kraczą, dzioby otwierają
CEBULA ma dużo warstw w kształcie U
BECZUŁKA tu podobnie kształt U
AKWARIUM – góra otwarta, tworząc U

Ó

RÓŻA – ó takie musi być by pasowało do “ż”
GÓRA – bo wysoka jest – ó jest wyższe od u
KRÓL – korona na głowie jak kreseczka nad ó
CIĘŻARÓWKA -ówka-kreskówka, ale również musi pasować do ż
ŁÓŻKO – podobna zasada do ciężarówki
KÓZKA – bo koza, ale kózka też skacze wysoko
SIÓDMYbo siedem, to wysoka cyfra, więc ó musi być

Co myślicie o naszych skojarzeniach? Ważne że u nas działają, może i u Was się sprawdzą? Nie długo kolejna porcja trudnych słówek i jak sobie  z nimi radzimy!

About Ilona Popławska

Z wykształcenia Technik Żywienia, z zamiłowania blogerka kreatywnego rodzicielstwa. Kocha dzieci, ich twórcze myślenie i nieszablonowe rozwiązania. Prywatnie szczęśliwa żona i mama z małej polskiej wsi.
  • Celowo wypisałam tylko te wyrazy, gdyż do nich pasują skojarzenia, a nie do wszystkich. Standardowych zasad również się uczymy. U nas pomaga, nie koniecznie musi być tak u innych. Będziemy szukać sposób również innych na łatwe uczenie się ortografii.

  • Ewa

    Trochę można namieszać dziecku. Jak zacznie w ten sposób kojarzyć to np. żubr.. wg tej zasady powinien napisać ó, dlatego że żubr jest duży i ó pasuje do ż Chociaż.. ma rogi na głowie, które układają się podobnie do u 🙂 No ale dlaczego w takim razie to u nie pasuje do ż ? Oj.. Ale narobiłabym byków 😀 Chyba ta metoda z ż i ó jest do poprawki.
    Ja pamiętam, jak w szkole podstawowej napisałam iósz (już).
    Warto “wbić” dziecku do głowy, że są pewne zasady..kózka bo koza , łóżko bo łoże, siódmy bo siedem.. i tak dalej. My tym sposobem idziemy ( jak w szkole ) i na razie jest super.
    Jak skojarzenia u Was się sprawdzają, to fajnie. Niestety, ta metoda raczej nie nadaje się na dłużej.

    • Celowo wypisałam tylko te wyrazy, gdyż do nich pasują skojarzenia, a nie do wszystkich. Standardowych zasad również się uczymy. U nas pomaga, nie koniecznie musi być tak u innych. Będziemy szukać sposób również innych na łatwe uczenie się ortografii.

  • Ewa

    Trochę można namieszać dziecku. Jak zacznie w ten sposób kojarzyć to np. żubr.. wg tej zasady powinien napisać ó, dlatego że żubr jest duży i ó pasuje do ż Chociaż.. ma rogi na głowie, które układają się podobnie do u 🙂 No ale dlaczego w takim razie to u nie pasuje do ż ? Oj.. Ale narobiłabym byków 😀 Chyba ta metoda z ż i ó jest do poprawki.
    Ja pamiętam, jak w szkole podstawowej napisałam iósz (już).
    Warto "wbić" dziecku do głowy, że są pewne zasady..kózka bo koza , łóżko bo łoże, siódmy bo siedem.. i tak dalej. My tym sposobem idziemy ( jak w szkole ) i na razie jest super.
    Jak skojarzenia u Was się sprawdzają, to fajnie. Niestety, ta metoda raczej nie nadaje się na dłużej.

  • Lubimy skojarzenia, szybciej się zapamiętuje 🙂

  • Lubimy skojarzenia, szybciej się zapamiętuje 🙂

  • Każdy sposób, który pomaga dziecku opanować pisownię jest dobry 🙂 Tak trzymać! Ważne, że w ogóle chcesz pracować z dzieckiem – to już połowa sukcesu, reszta przyjedzie z czasem 🙂

  • Aż wstyd się przyznać ale ja do tej pory kuleje z ortografią. Mam dysleksję i dysortografie 🙁 Chodziłam na mnóstwo zajęć w dzieciństwie i nie wbiły mi się do głowy te wszystkie regułki 😛

  • Super pomysł!

  • Każdy sposób, który pomaga dziecku opanować pisownię jest dobry 🙂 Tak trzymać! Ważne, że w ogóle chcesz pracować z dzieckiem – to już połowa sukcesu, reszta przyjedzie z czasem 🙂

  • Aż wstyd się przyznać ale ja do tej pory kuleje z ortografią. Mam dysleksję i dysortografie 🙁 Chodziłam na mnóstwo zajęć w dzieciństwie i nie wbiły mi się do głowy te wszystkie regułki 😛

  • Super pomysł!