Dziecko na warsztat, Edukacja, Edukacja wczesnoszkolna, Projekty, Rozwój dziecka, Strefa dziecka, Strefa Rodzica, Warsztaty szkolne

Bryły przestrzenne i figury płaskie – DnW #3

Bryły przestrzenne i figury płaskie

Czy matematykę można lubić? Pewnie! Jest ona “królową nauk” i świetną kompanką dnia codziennego. Jest ona wszędzie. Gdzie tylko spojrzymy – liczby, figury, bryły – i właśnie o tym będzie dzisiejszy warsztat.

Zajęcia, które prowadzę w Szkole Podstawowej w Nowogrodzie z klasą 2 zawsze wymagają godnego opracowania, zebrania pomysłów i ich zrealizowania. Więc powstał plan, o taki:

Temat: Bryły przestrzenne i figury płaskie


  1. Opowiedzenie czym będziemy się zajmować:
    – czy wiedzą czym są bryły przestrzenne i wymienienie ich nazw
    – czy wiedzą czym są figury płaskie
    – czy wiedzą co nie jest figurą 
  2. Rysowanie brył przestrzennych i płaskich na tablicy 
  3. Szukanie figur z papieru w klasie 
  4. Sklejanie figur przestrzennych
    – sześcian,
    – prostopadłościan,
    – graniastosłup o podstawie trójkąta,
    – ostrosłup
  5. Inne sposoby na stworzenie figur przestrzennych
    – tworzenie figur przy pomocy liczmanów i plasteliny 
  6. Wklejanie do zeszytów karteczek z figurami i ich podpisywanie 

Graniastosłup – ma 2 podstawy, a jego bok to prostokąt – dzieli się na prostopadłościan i sześcian
Ostrosłup – ma jedną podstawę, a boki łączą się na wierzchołku
Stożek – jego podstawa to koło
Walec – ma dwie podstawy w formie koła

Figury płaskie:


– trapez 

– prostokąt
– kwadrat
– koło
– romb
– sześciokąt

Z takim scenariuszem, gotowymi do wycięcia szablonami udałam się do szkoły.

Zajęcia trwały około 3 godzin lekcyjnych.

1. Omówiliśmy sobie co to bryły, jak wyglądają figury płaskie, a także co nie jest figurą. Dzieci znały takie pojęcia jak prostopadłościan czy sześcian oraz poznały inne jak ostrosłup, graniastosłup, stożek.
Figur płaskich znały o wiele więcej, w końcu takie bardziej rzucają się nam w oczy. Kwadrat, prostokąt, koło, romb, trapez!
Zastanawialiśmy się również nad kwestią co figurą nie jest – po zastanowieniu padło na odcinek i dlaczego nie zaliczamy go do figur ( nie ma boków, które tworząc kształt)
2. Szał! Rysowanie na tablicy jest super! Niby prosta rzecz, ale każdy chciał narysować swój kształt, który wpadł mu do głowy. Podobną burzę mózgów mieliśmy na lekcjach z astronomii. Zawsze sprawi ogromną frajdę oraz ciekawe pomysły.
3. Jakie figury mamy w klasie? Po oczywistych nastało wytężone myślenie jakie jeszcze figury mamy. Okazało się że masa prostokątów! Z radości by odpowiedzieć podskakiwali na krzesłach jak piłeczki – ach ta dziecięca energia!
4. Czas na praktykę. Rozdałam wcześniej przygotowane szablony figur, które pobrałam ze strony Baz Wiedzy. Każdy miał wyciąć siatkę sześcianu, prostopadłościanu, ostrosłupa i graniastosłupa o podstawie trójkąta. A następnie przy pomocy linijki pozginać na wszystkich czarnych liniach.
Czas na klejenie. Okazało się ono trochę problematyczne. Więcej kleju było na palcach niż na papierze. Część dzieci zrobiła prędzej swoje bryły, część z małą pomocą dokończyła chwilę później. Każdy z nich starał się jak najlepiej wykonać zadanie, chodź do łatwych nie należało ( np sześcian miał za małe skrzydełka). Najważniejsze, że wszystko się udało i daliśmy radę mimo trudności.
bryły przestrzenne i figury płaskie
bryły przestrzenne i figury płaskie
bryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie
bryły przestrzenne i figury płaskie
5. Kolejnym punktem były bryły i figury robione z patyczków/wykałaczek i plasteliny. Prędzej podobne robiły już prędzej, ale teraz mieli pełną dowolność w tworzeniu. Powstały nawet gwiazdy, ludziki, “trójkąty przyszłości” i inne kształty. Same patrzenie jak tworzą kolejne ciekawe pomysły to sama radość. Gdyby mogli jeszcze przez godzinę tworzyli by cuda.

bryły przestrzenne i figury płaskiebryły przestrzenne i figury płaskiebryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie
bryły przestrzenne i figury płaskie

bryły przestrzenne i figury płaskie

6. Ostatnim punktem zajęć było podsumowanie czyli podpisanie na kartce figur i brył oraz wklejenie kart do zeszytu od edukacji matematycznej.  Czas zleciał szybciutko, a zajęcia były na prawdę fajne!

Inne matematyczne zmagania i zabawy również u pozostałych dziewczyn! Masa inspiracji!

About Ilona Popławska

Z wykształcenia Technik Żywienia, z zamiłowania blogerka kreatywnego rodzicielstwa. Kocha dzieci, ich twórcze myślenie i nieszablonowe rozwiązania. Prywatnie szczęśliwa żona i mama z małej polskiej wsi.
  • Nic się nie przejmuj, ja miałam jeszcze większą wtopę – tłumaczyłam dzieciom, że każda liczbę można podzielić przez samą siebie i przez… zero. Oczywiście cały czas miałam na myśli jeden, ale nie mam pojęcia, czemu mówiłam źle. Potem musiałam się napocić, żeby to odkręcić 🙂
    A warsztat super.

  • Buba Bajdocja

    Napisz list do dzieci z poprawką 🙂 Na pewno zapamiętają 🙂
    Każdy zbiór punktów jest figurą. Nawet gdy te punkty nie są połączone 😉

  • A to Adasiowe budowle 😀

  • Jaki wstyd. Powiedziałam dzieciakom że odcinek nie jest figurą. A jest! Ale ciągle mi się wydawało że nie jest…

  • Zachwyciły mnie bryły z liczmanów i plasteliny 🙂 Muszę spróbować budowania takich z Paniczem 😀

  • Buba Bajdocja

    Super!
    A tak z ciekawości: co nie jest figurą?

  • Podobnie się bawiłam w dzieciństwie. Aż dziw bierze, że człowiek ma tak ulotną pamięć:)

  • Jak zawsze mistrzostwo 🙂

  • Joanna Siwiec

    Dzieciaki na długo zapamiętają te zajęcia. Ja robiłam ostatnio kostkę z papieru, potrzebną do jakiejś gry (taką jednorazową w sumie) moja córka była zaskoczona, ze z płaskiego można taką kostkę wyczarować. Chyba bryły będą niedługo i u nas gościć.

  • Rewelacja!!!! Czytałam Twoj warsztat juz kilka godzin temu, Zara zajrzala mi przez ramie i zapytala. "Wow co to?" Mowie, ze to dzieci bawia sie matematyka, robia bryły. Byla zachwycona! Chciala zrobic takie same i to natychmiast. Poniewaz jednak było już późno do tematu wrocimy innym razem. Dziekuje za inspiracje.

  • Oplulam monitor 🙂 Biedne to Twoje dziecko, daj mu faktycznie troche plasteliny, moze zycie ponownie nabierze sensu. A tak na serio, to napisze tylko WOW!!!

  • Tez tak pomyślalam!!!! 🙂

  • I już wiem co będziemy robić przy najbliższym wolnym weekendzie 😛
    Świetne te Wasze figury!! Pomysł bombowy :-))

  • AsCes

    Dziękuję 😉

  • Anna Rudna

    Genialny warsztat – przypomniały mi się moje lekcje matematyki i tworzenie brył z papieru 😉 szkoda, że wtedy nie miałam tak fajnej nauczycielki – zajęcia byłyby o wiele ciekawsze (y) bardzo mi się podobają bryły z patyczków i wykałaczek – świetne! Jesteś wspaniałą nauczycielką – pomyśl o tym :*

  • Cudnie Ci wyszedł ten warsztat 😀 Dyrektorka szkoły powinna być dumna i niezmiernie zadowolona, że ma tak chętnych do pracy z dziećmi i pomocy rodziców 🙂 A bryły to bardzo wdzięczny temat ^_^

  • AsCes

    Super! 🙂 Czy mogłaby Pani podać link do tych brył z papieru? Nie mogę znaleźć nigdzie takich ładnych 🙂

  • AgaMamaDusi

    Świetnie… Że ja nie pomyślałam o bryłach… Mówi się trudno. Od tak porobimy sobie takie modele. Wasze super wyszły.

  • Ogarniam Wszechświat

    Te bryły z patyczków i plasteliny wyglądają jak wprowadzenie do budowy atomu! 🙂

  • Bryły! Nie mogę się doczekać, kiedy moje dzieci będą już dość rozumne, żeby je poznać 🙂 Na razie z plaseliny lepimy kulę i sześcian, ale dla nich to "kulka" i "kwadrat" 😉

  • świetne te bryły z plasteliną 🙂 muszę moim dać niech tworzą i choć nie będą wiedzieć co stworzą to zabawa na 100% będzie trafiona 🙂

  • Magdalena Er

    Fajny pomysł z tą plasteliną i wykałaczkami. Taki w stylu Szczypiora. Dam mu jutro paczkę wykałaczek , niech się dzieciak cieszy- w dwa wieczory (!) przeczytał trylogię o Baltazarze Gąbce i znów biedak nie ma co czytać = jego życie znów nie ma sensu;) Chociaż plasteliną się pobawi.
    Ps. Przypomina mi to projektowanie drukarką 3D, ale o niebo tańsze:)