Gry logiczne i układanki, Gry planszowe, Gry planszowe dla dzieci, Rodzinne gry planszowe

AstroJam – pomóż naprawić stację kosmiczną!

Zdobywcy kosmosu! Szykuje się wyprawa pełna ekscytacji, ale również obowiązku! Trzeba naprawić stacje. Kto wyruszy z nami? “AstroJam” czeka na Was! Wszystko przygotowane do gry. 3,2,1… START! AstroJam to gra przeznaczona dzieci w wieku 10+, jednak i 8-9 latki dadzą radę z małą pomocą rodziców. Celem gry jest naprawa stacji kosmicznej. Każdy z graczy ma do dyspozycji 3 astronautów, roboty, karty akcji i głowę pełną pomysłów. Mimo, że na planszy sporo się dzieje od samego początku to gra nie jest taka skomplikowana. Wszystko opisane jest w instrukcji ( a ta jest w 3 językach – po polsku, angielsku i niemiecku).

Jeśli zastanawiacie się nad kupnem gry, nie wiecie czy warto w nią zainwestować to nasza opinia rozjaśni Wam wybór.

Co znajduje się w pudełku?

W pudełku znajduje się plansza, która składa się z 4 elementów i można je dowolnie układać. Warunek jest jeden. Łączyć muszą się co najmniej 2 polami ze sobą.  Pionkami są astronauci – po 3 w czterech kolorach, 2 roboty, 14 paczek, 5 przedmiotów. Wszystkie te rzeczy ustawia się na planszy. Poza tym są 3 katy lokacji, 3 karty warunków, talia kart zadań oraz talia kart akcji oraz instrukcja w 3 językach.

Przygotowanie do gry

  • rozkładanie planszy – łączenie kilku plansz tworząc swój w układ, plansze muszą łączyć się co najmniej 2 polami
  • ustawianie paczek ( po 3 na każdą mała część, 4 na dużą część), przedmiotów (na miejscach oznaczonych Cargo), robotów i pionków na planszy ( oznaczone pola główką)
  • ustawienie kart lokacji, a pod nimi kart zadań i kart warunków
  • wylosowanie 8 kart akcji dla każdego gracza
astrojam
astrojam
astrojam

Początek rozgrywki

Faza akcji!

  • Gracz może wykorzystać ile kart chce, ale warunkiem jest że na koniec tej fazy zostanie mu co najmniej 1 karta akcji.
  • Każda karta ma inną moc.
    – Czerwony Astronauta pozwala graczowi ruszyć swoim pionkiem po liniach prostych. Nie może jednak przeskoczyć przez innego gracza, paczkę czy robota. Staje na wolnym polu. Może również wykonać rzut – Jeśli ma pod sobą przedmiot może nim rzucić do innego gracza czy robota, nawet jeśli na drodze są przeszkody.
    – Ruch Astronauty Przeciwnika – fioletowa karta z numerem 3 pozwala ruszyć się pionkiem przeciwnika. Gracz, któremu został przesunięty pionek dobiera kartę akcji ze stosu. Musi pamiętać o limicie kart na ręce, który wynosi 10
    – Akcja Robota – niebieska karta z numerem 4. Ma taką samą moc jak karta Astronauty.
    – Paczka – żółta karta z numerem 3 – pozwala przesunąć paczkę ( lub więcej jeśli są obok siebie) na dalsze wolne pola
    – Zamiana – zielona karta z numerem 5 – można zamienić miejscami 2 pionki/roboty/paczki lub ich kombinacje. Przedmioty można zamienić tylko gdy stykają się bokami.
    Ta karta pozwala również na przejęcie przedmiotu, który leży pod pionkiem przeciwnika. Warunkiem jest że dany przedmiot musi leżeć na sąsiednim polu. Jeśli stał tam inny gracz, dobiera on kartę akcji w ramach rekompensaty
    – Dyżur w skafandrze  – zagrywając tą kartą gracz wysyła poza planszę swojego lub przeciwnika astronautę i od tej pory nie można nim grać. By wrócił na planszę ponownie trzeba zagrać tą kartą – można zamienić pionki lub przywrócić go na planszę.
  • Jeśli w tej fazie gracz wykona zadanie i dojdzie do aktywnej lokacji zdobywa od razu punkt. A gdy po drodze spełni warunek na jego konto lecą 2 punkty.
    Takim warunkiem jest przejście przez pole oznaczone tak samo jak aktywna lokacja – może być taki sam obrazek lub inny.

Faza punktowania

  • Jeżeli gracz dotarł do stacji lokacji otrzymuje punkt i zabiera kartę zadania spod danej lokacji.
  • Gdy spełnił warunek określony na karcie  otrzymuje punkt dodatkowy i również zabiera tę kartę.
  • W przypadku gdy gracz w danej rozgrywce zdobyć kartę warunku, ale nie dotarł do lokacji – nie otrzymuje punktu i kartę odrzuca
  • Puste miejsca uzupełnia się kolejnymi kartami ze stosów
  • Gracz, który zdobył 5 punktów wygrywa grę

Faza dobierania

  • Na koniec naszej rozgrywki, odrzuca gracz jedną ze swoich kart i dobiera nowe karty ze stosu akcji. Bierze tyle kart, ile wskazuje odrzucona karta.
  • Trzeba pamiętać by nie mieć na ręce więcej niż 10 kart akcji.

Gra w akcji

Przykładowa akcja:
  • By zdobyć przedmiot potrzebny do zdobycia lokacji (pierwsza kolumna z lewej) muszę wziąć przedmiot z karty zadania. A jeśli uda mi się przejść dodatkowo przez pole lokacji z karty warunku mam szansę na dodatkowy punkt
astrojam
  • Z kart dostępnych na ręce ( zdjęcie 1), wybieram kartę z Astronautą, który daje mi możliwość ruchu ( zdjęcie 2).
  • Chcę dojść do przedmiotu ze zdjęcia 3. Muszę pamiętać by chodzić po liniach prostych.
  • Stojąc na polu startowym ( z główką) zagrywam kartę Astronauty i przesuwam się na pole lokacji. Zdobywam punkt i zabieram kartę warunku do siebie.
  • Zagrywam kolejną kartą Astronauty i przechodzę na pole obok. (zdjęcie 5)
  • Brak mi takich kart, więc wykorzystuję kartę Zamiany  ( zdjęcie 6), dzięki której mogę wziąć przedmiot leżący tuż obok mnie (zdjęcie 7)
  • Zabieram kartę zadania do siebie. ( zdjęcie 8 )
  • Jednak nie doszłam do stacji lokacji, gdyż nie mam już pasujących kart do wykorzystania. Karty odrzucam, a pod stacją kładziemy nowe losowe karty.
  • Z dostępnych w ręce kart, wybieram jedną i ją odrzucam, a w jej miejsce, biorę karty ze stosu akcji w ilości jaką wskazała karta odrzucona
  • Wygrywa gracz, który zdobędzie 5 lub więcej punktów

 

astrojam
astrojam
Mamy w swojej turze nieograniczona ilość ruchów. Ogranicza nas tylko liczba kart i ich mocy. Trzeba dobrze pomyśleć, co zrobić by zdobyć jak najszybciej punkty, przechytrzyć przeciwnika i dobrze się bawić.
Nie można zapomnieć że to jest zabawa, który jednoczy rodzinę ale również ma walory edukacyjne. A jakie?
  • wymaga koncentracji
  • logicznego myślenia
  • przewidywania
  • umiejętności ocenienia szans na zdobycie punktu
  • spostrzegawczości

 

Na grę musicie przeznaczyć od 30 minut jeśli gracze są wprawieni. Na początku gry, czasu potrzeba trochę więcej. Zależy to też od ilości graczy ( gra dla 2-4 osób). Cena regularna gry to 89 zł, ale patrzcie czy przypadkiem nie ma promocji. Można ją kupić dużo taniej. W sklepie Trefl ( w chwili pisania recenzji) cena gry wynosi jedyne 35 zł, a na czytam.pl jest to cena 25 zł.
Gra jest na prawdę fajna i nawet sami dorośli mogą się zmierzyć i spędzić miłe chwile z tą grą.
   

 

About Ilona Popławska

Z wykształcenia Technik Żywienia, z zamiłowania blogerka kreatywnego rodzicielstwa. Kocha dzieci, ich twórcze myślenie i nieszablonowe rozwiązania. Prywatnie szczęśliwa żona i mama z małej polskiej wsi.