niesamowite przygody dziecięciu skarpetek
Edukacja,  Edukacja wczesnoszkolna,  Kreatywne zabawy dla dzieci,  Książki,  Książki dla dzieci,  Lektury szkolne

Co mają wspólnego skarpetki z wartościami? Niesamowite przygody 10 skarpetek

Jako rodzice czy nauczyciele chcemy, by dzieci interesowały się książkami, chętnie do nich sięgały. Dlatego lektury też muszą być ciekawe, a lekcja z nimi nie może być wyłącznie sprawdzeniem czy uczeń przeczytał i zrozumiał tekst. Praca z lekturą to cały proces. Poznaj moje spojrzenie na pracę z książką „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek. Czterech prawych i sześciu lewych” J. Bednarek.

Na pierwszym roku studiów pedagogicznych w Kolegium Jagiellońskim w Toruniu miałyśmy zajęcia z języka polskiego. To na nich przypominałyśmy sobie zasady głoskowania, pracy z poezją czy jakie metody możemy wykorzystać w pracy z literaturą.

Egzamin kończący przedmiot miał formę przedstawienia rozdziału lektury „Niesamowite przygody dziesieciu skarpetek. Czterech prawych i sześciu lewych” J. Bednarek. Naszym zadaniem było opracowanie 3 metod pracy z lekturą, którą mogłybyśmy zaproponować dzieciom. Mi przypadła do opracowania przygoda 8 skarpetki, która wyruszyła w świat w poszukiwaniu akceptacji, szacunku i szczęścia. To był mój punkt wyjścia do dalszej pracy z książką.

Głowa pękała mi od pomysłów, więc musiałam skumulować różne formy i metody, aby zawrzeć wszystko to co chciałam, a jednocześnie żeby zmieścić się w określonym czasie. Nie udało mi się wszystkiego pokazać jednak na egzaminie, bo to pełnowartościowa, kompleksowa lekcja z lekturą.

Poznajcie historię Zielonej Skarpetki, która była bohaterką mojego egzaminu z dr E. Dryglas-Komorowską.

Co zrobić, by dzieci chciały razem ze mną poznać lekturę?

Dzieci same z siebie raczej nie usiądą i nie będą omawiać lektury. Tym bardziej uczniowie z klasy 2 czy 3. Mogą z chęcią poczytać o ciekawych przygodach, ale jak je zachęcić do zastanowienia się co autor chciał im przekazać. Jakie wartości wnosi lektura w ich życie, czy odnajdują tam siebie? Czy poznają coś nowego, co pozwoli im się rozwijać?

Zanim zaczęłam cokolwiek planować zadawałam sobie właśnie takie pytania. Bo to ja mam być dla dzieci, a nie one dla mnie. Ja mam im pokazać ciekawe formy, metody i technologie, by oczekiwały zajęć ze mną, bym je zaskakiwała i zachęcała do odkrywania świata.

Dlatego zdecydowałam się zastosować elementy oceniania kształtującego. Bez ocen dla dzieci, za to z informacją zwrotną dla nauczyciela, możliwością poprawy swoich błędów oraz z miejscem na własne przemyślenia i odpowiedzi.

A moim tematem lekcji były wartości, czyli co mają wspólnego skarpetki z wartościami. Szacunek, odpowiedzialność, troska, asertywność…

Geniallna prezentacja czyli na czym opiera się cała lekcja

Poniżej zobaczysz jak wygląda moja prezentacja zrobiona w Genial.ly, a omówienie jej kolejnych slajdów znajdziesz poniżej.

Spis treści znajduje się na 3 slajdzie oraz poniżej. Klikając w każdy tytuł, przeniesie Cię on do opisu danego elementu.

  1. Kilka słów o autorce
  2. Góra wiedzy
  3. Co to jest wartość?
  4. Zagubione skarpetki
  5. Spinerowe koło pytań
  6. Powrót Zielonej Skarpetki
  7. Bibliografia

Co mają wspólnego skarpetki z wartościami?

Kilka słów o autorce

Najważniejsze i zarazem ciekawe informacje o autorce. Krótko i na temat, by zainteresować dzieci do poszukiwań pozostałych dzieł Justyny Bednarek.

Góra wiedzy

Pierwszy element oceniania kształtującego, który miał mieć różne formy, ale „Góra wiedzy” najpełniej odnosi się do tego, co chcę osiągnąć z dziećmi.

Na dużym brystolu namalowałam krętą ścieżkę (wiedzy) aż na sam szczyt. Po prawej stronie jest skala tak jak w sygnalizacji świetlnej w samoocenie. Tylko z tą różnicą, że dzieci ocenią moje przygotowanie do zajęć jak i same zajęcia. Czy były one dla dzieci ciekawe i interesujące.

By jednak przejść dalej zadaniem uczniów jest przygotowanie klamerek, które będą przyczepiać do „Góry wiedzy”. Każde dziecko otrzymuje drewnianą klamerkę, którą dowolnie dekoruje wedle własnego uznania. Gdy ten etap zostanie zakończony można przejść do kolejnego kroku.

Co to jest wartość?

Pora przejść do wprowadzenia do dalszych rozważań o lekturze i jej znaczeniu. W tym celu nagrałam z udziałem syna krótki filmik z możliwej rozmowy wrony i skarpetki. Pojawiają się w nim jednak trudne słowa, z którymi dzieci mogą mieć problem. Nie mogłam zostawić tego przypadkowi, więc powstały karty z najważniejszymi frazami i ich wyjaśnieniami.

Można je zawiesić na gazetce czy ścianie w sali już teraz lub w późniejszym etapie lekcji.

Ważne, by nie ograniczyć rozwiniętej debaty dzieci. Niech one będą mówcami, niech wymieniają się spostrzeżeniami, swoimi przemyśleniami, a sami jako nauczyciele skorzystamy na tym bardzo dużo.

Zagubione skarpetki

Pora wykorzystać tablicę multimedialną w sali. Dzięki wykorzystaniu możliwości gier interaktywnych przygotowałam wykreślankę na stronie LearningApps. Każdy uczeń ma szansę znaleźć słowo. Tu liczy się koncentracja, spostrzegawczość, dobra zabawa i wykorzystanie TIK w edukacji.

Spinerowe koło pytań

Jak wspominałam na początku, miałam tyle pomysłów, że musiałam skumulować je w taki sposób, aby wszystko zawrzeć, nie zanudzić dzieci i zmieścić się w czasie na egzaminie. Dlatego Spinerowe koło pytań to rozbudowana gra sprawdzająca znajomość lektury, przećwiczenie znajomości i rozumienia wartości, ale również wkradła się tutaj edukacja techniczna, plastyczna i ruchowa.

Zadania są podzielone na 4 części:

  • kolor zielony – krzyżówka wielkoformatowa na tablicy magnetycznej – litery są zalaminowane, z różnymi kolorami ramek (niebieskie spółgłoski, czerwone samogłoski; dodatkowo każda ma przyczepiony kawałek taśmy magnetycznej (litery można wykorzystać podczas różnych innych aktywności)
  • kolor żółty – pytania o bohaterów
  • kolor czerwony – ogólne informacje o książce
  • kolor niebieski – zadania plastyczno-techniczno-ruchowe

Tworząc te zadania miałam obraz dzieci pracujących w grupach. Współpraca, rozmowa, aktywne słuchanie innych, a to poprzez łączenie uczniów z różnorodnymi umiejętnościami i wiedzą.

Ma być trochę poważnie, trochę zabawnie, ale przede wszystkim ciekawie. A co w przypadku pomyłki? Zawsze jest szansa poprawy odpowiedzi poprzez wspólne zastanowienie się nad dana kwestią.

Powrót Zielonej Skarpetki

Każda podróż się kiedyś kończy. Przygoda naszej bohaterki również. Przed każdym uczniem teraz wyjątkowa misja, której pozytywne zakończenie doprowadzi skarpetkę do domu. Zadania są różnorodne. A każde kolejne jest kontynuacją poprzedniego.

Znajdziecie tu piktogramy, elementy edukacji przyrodniczej, zagadki, elementy edukacji plastycznej i technicznej poprzez projekt pocztówki, rebusy, elementy kodowania, układanie planu wydarzeń, a ostatnie zadanie to własna opinia ucznia na temat wartości.

Plan wydarzeń oraz strzałki potrzebne do kodowania są dostępne na ostatniej stronie testu.

Samo rozwiązanie misji nie kończy przygody! Na każdego(!) ucznia czeka nagroda w postaci „Certyfikatu znawcy wartości”. To certyfikat prosto od Zielonej Skarpetki za pomoc w misjach i odkryciu czym są wartości i co mają wspólnego ze skarpetkami.

To forma docenienia wkładu uczniów w lekcje i edukację. Nie liczyło się tutaj dla mnie wytknięcie błędu dziecku, ale pokazanie, że książki to skarbnica wiedzy, pomysłów i niesamowitych przygód. Poprzez różnorodne zabawy każdy mógł wykazać się czymś innym i dowiedzieć się jeszcze więcej.

Bibliografia

Na ostatnim slajdzie znajduje się lista użytych materiałów i link do dysku Google, skąd można pobrać scenariusz zajęć i elementy do druku. Wszystko za darmo i dla lepszej edukacji.

Lista użytych materiałów

Zapowiada się długa lista rzeczy, a co za tym idzie i pewnych kosztów. Jednak można koszty modyfikować, kupując małe opakowania lub wykorzystać inny materiał.

  • duży brystol biały – 2,50 zł
  • farby, pędzle – miałam w domu
  • pisaki – z domowych pudełek
  • drewniane klamerki – 1 opakowanie – ale zależy ile masz w klasie dzieci
  • biały papier ksero – około 30 kartek do wydrukowania literek
  • laminarka i folie do laminowania – kilkanaście sztuk folii A3 – zależy ile liter chcesz zalaminować liter
  • taśma magnetyczna samoprzylepna do literek – kupiłam 9 m (nie wiem po co aż tyle :D), ale zostało mi jej bardzo dużo (płaciłam 55 zł)
  • karton do wycięcia gniazda, wrony i skarpetki do filmu
  • strona LearningApps
  • strona do prezentacji Genial.ly
  • test przygotowałam w Canvie – link z zaproszeniem do Canvy; jeśli dołączysz otrzymamy po wybranym zdjęciu/grafice pro
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Pełna pasji do nieszablonowej edukacji studentka po 30-stce. Uwielbia inspirować, tworzyć, pomagać, dzielić się wiedzą, a przy tym dobrze się bawić.