Edukacja,  Edukacja wczesnoszkolna,  Rozwój dziecka,  Strefa Rodzica

Wyrazy z U i Ó czyli zabawy z ortografią

Polska pisownia jest straszna! Masa udziwnień, haczyków, wyjątków. Jak w tym wszystkim się połapać i pomóc dziecku to zrozumieć? Podpowiem Wam pewien pomysł – skojarzenia. Oczywiste? Może i tak, ale w nasza forma jest inna.

Do dyspozycji jest masa książeczek, słowników i kart. O nich też będzie, a dziś chciałam pokazać jak uczymy się ortografii przy pomocy skojarzeń. Wszystko się zaczęło od gry komputerowej “Ortografia dla dzieci”. 8 zabaw, gdzie w każdym z nich trzeba zdobyć dwie połówki serca, by w efekcie zdobyć serce księżniczki Adeli.

Zadania są różne. By łatwiej było Adasiowi zapamiętać kiedy piszemy U i Ó zamknięte patrzyliśmy na obrazki lub sami wymyślaliśmy skojarzenia.

Oto pierwsza porcja!

U

BUT bo ma otwór na stopę i tworzy U
CHMURA – leci z góry deszczyk i gdy pada robi w Ó dziurkę i tworzy U
BRZUCH – pusty bywa więc otwarty jest jak U
BUŁKA – jak robisz w bułce dziurkę paluszkiem ma kształt literki U
PAPUGA, KRUK, KURA dużo kraczą, dzioby otwierają
CEBULA ma dużo warstw w kształcie U
BECZUŁKA tu podobnie kształt U
AKWARIUM – góra otwarta, tworząc U

Ó

RÓŻA – ó takie musi być by pasowało do “ż”
GÓRA – bo wysoka jest – ó jest wyższe od u
KRÓL – korona na głowie jak kreseczka nad ó
CIĘŻARÓWKA -ówka-kreskówka, ale również musi pasować do ż
ŁÓŻKO – podobna zasada do ciężarówki
KÓZKA – bo koza, ale kózka też skacze wysoko
SIÓDMYbo siedem, to wysoka cyfra, więc ó musi być

Co myślicie o naszych skojarzeniach? Ważne że u nas działają, może i u Was się sprawdzą? Nie długo kolejna porcja trudnych słówek i jak sobie  z nimi radzimy!

Zafiksowana na punkcie dziecięcej radości i rozwoju mama na pełen etat. Z książką pod pachą wymyśla, tworzy, pisze i czyta. Wolne chwile spędza na wyszukiwaniu inspiracji i rozmyśla co tu zmalować.